måndag 2 mars 2009

Staten, SAAB och väljarstöd.

Allan Widman skriver i senaste numret av Nu om att SAAB är nere för räkning. SAAB har gått 30000 kr minus per bil (!) och då ska staten gå in som ägare. Som om staten skulle klara konkurrensen bättre? Jag tycker synd om de människor som blir av med sina jobb, men vi kan inte ta skattepengar för att stoppa in dom i ett väldigt olönsamt bolag. Det är min åsikt.

Nu kommer jag till min poäng. Maud Olofsson har varit i stort sett varje nyhetsprogram på tv de senaste tre veckorna, och stått där stadig som en klippa och snoppat av SAAB-chefen med bravur gång på gång, med undantag för några dagar när det var hysteri om en princessa som ska få gifta sig.
Folkpartiet har under samma tid knappt synts i media alls, men när senaste opinionsmätningen kom häromdagen, som ni kan kika på här, går C ner med 0,8 procent och FP ökar med 1,2 procent. Min fråga är: straffar trogna C väljare sitt parti för att det har gått ifrån sitt kärnkraftsmotstånd? Vad anser ni?

1 kommentar:

  1. Jag ställde följande fråga till kollegan Daniel Sjöberg som satt och tittade på Mauds presskonferens dagen efter nyheten om att GM lämnade Saab i sticket. Är hon man eller mus? -"- En man!" kom det med eftertryck från Daniel. Jag håller med Seved. Maud har gjort en enormt strong insats de senaste veckorna. Jag håller också med om att vi inte ska slänga nya pengar efter de dåliga utan leta efter det som växer fram bortom krisen. Det är ju alltid något nytt som växer fram underifrån i en dynamisk marknadsekonomi. Men visst: min sambos syster och svåger jobbar båda på Volvo PV och jag hörde precis Marie berätta om en kompis som har blivit uppsagd och som är helt förtvivlad. Det kommer riktigt tuffa tider nu är jag rädd. Så till din fråga. Jag har ibland en känsla av att opinionseffekter kommer med fördröjning. Att fp går upp nu kan ha med försvarsdebatten från i januari och kärnkraftsdebatten från början av februari att göra. Båda de debatterna gynnade Fp. Mauds uppsving kan alltså fortfarande komma. Sedan är ändå frågan om det inte långsiktigt är en nackdel för C att hon är just Näringsminister. Borg & Reinfeldt får cred för att regeringen hanterar krisen bra men näringsministern riskerar att få skulden för de nedläggningar och uppsägningar som kommer.

    SvaraRadera