torsdag 5 mars 2009

Får Chippendale-Daniel jämställdhetsbonus?

Jag slog vad tidigare i veckan med vännen och folkpartisten Jessica Bagge från Södermalm i Stockholm. Diskussionen rörde jämställdhetsbonusen. Det första "riktiga" ämnet på NU-bloggen handlar därför om nyheten i veckans NU om att Folkpartiet vill fördubbla jämställdhetsbonusen.
Vadet gällde följande. Jessica Bagge menade att ekonomiska incitament i jämställdhetspolitiken är försumbara och att de inte förändrar människors beteende. Andra faktorer i form av t.ex. könsroller är starkare. Jag ansåg däremot att ekonomiska incitament är effektiva och att de kan rubba könsroller. Åtta års tid löper vadet på och måttstocken är om Fp-förslaget om en ökad jämställdhetsbonus leder till ett mer jämställt uttag av föräldraförsäkringen bland svenskarna. Förutsättningen är naturligtvis att vi vinner valet 2010 och kan genomföra förslaget...

Vad säger ni? Kommer en fördubblad jämställdhetsbonus att vara effektiv? Vad är orsakerna till det ojämna uttaget i föräldraförsäkringen mellan män och kvinnor? Behövs det en extra "bonus" för att bryta ner skillnader som är hänförbara till kultur (könsroller) snarare än ekonomi (inkomst)? Eller är det bara pengar rakt ner i fickan på Folkpartiets starkaste väljargrupp, borgerliga akademiker ut medelklassen?

Personligen tycker jag att jämställdhetsbonusen är bra och jag tror alltså att den är effektiv. Samtidigt tycker jag att det vore rakare och mer liberalt att göra föräldraförsökringen individuell. Föräldraförsäkringen är unik både genom att det inte anges specifikt vem som är förmånstagare om den faller ut, och genom att halva befolkningen inte är särskilt sugna på att utnyttja den när den faller ut (otänkbart om det vore en brandförsäkring). Argumentet att staten lägger sig i hur familjen vill spendera sina pengar om föräldraförsäkringen görs individuell håller jag inte med om. Föräldrapenningen är ju inte familjens egna intjänade pengar från början utan skattemedel som andra har tjänat in.

När jag nu skriver ner dessa rader slår det mig en förunderlig tanke. Om förslaget går igenom kanske det blir Chippendale-prinsen, den blivande hertigen av Västergötland, Daniel Westling som blir en av de första att få del av den ökade jämställdhetsbonusen. Det är nämligen den person som tar ut flest föräldradagar som får ut bonusen. I Victorias och Daniels fall får man förmoda att det är Daniel eftersom Victoria har ett viktigt jobb att sköta. Det moderna Sverige möter det uråldriga i en bisarr twist...

PS. Jag raljerar ovan över kontraster som uppstår när man föreställer sig situationer där det vardagliga möter monarkin, men innerst inne blir även jag varm i hjärtat över den kärlek som så uppenbart finns mellan Victoria och Daniel DS.

1 kommentar:

  1. Intressant vad.

    Jag tror, till viss del, att ekonomisika incitament kan vara vägen till ett mer jämställt samhälle. Men om jag har förstått Jessica rätt så är det ofta akademiker i högre samhällsklasser som tar ut bonusen. De har redan en hög inkomst och får med detta ett extra bidrag till den privata ekonomin. Bör vi inte lägga pengar på att ge lågavlönade skattelindringar? Ett högavlönat par kan dela på föräldrapenningen oavsett. Ett lågavlönat par kan ha mycket svårare att dela på ansvaret av ekonomiska skäl, även om beloppet höjs.

    En annan fråga? De som inte vill ha barn, eller inte kan skaffa barn, ska deras skattepengar gå till bidrag så att andra kan vara hemma med sina barn. Räcker det inte att dessa singlar och barnlösa par betalar till daghem, skolgång och andra tjänster som de inte utnyttjar?

    Seved

    SvaraRadera