fredag 13 mars 2009

Om jag var lotteriminister en dag...

Om jag var lotteriminister för en dag så skulle jag på toppen av min lista vilja:

Förbjuda gissningsprogrammen på dagtids-TV, exempelvis Jackpot i TV4. Förutom att det är tråkig TV (vilket inte är förbjudet) så lurar programmen i tittarna att ingen kan svaret och att chansen att vinna är stor. En enskild fråga kan ta en timme att avgöra. Vinstplan saknas såklart.

Förbjuda småvinster i lotterier. Om du köper en lott för 25 kronor så kan man enligt mig inte kalla en "vinst" på 25 kronor för en vinst. Eftersom det i praktiken innebär att man köper en ny lott så har man vips försämrat vinstplanen för deltagarna. Lotterier med fasta vinstplaner borde ha en lägstavinst på exempelvis 4 gånger insatsen.

Högre krav på "TV-lotterier". Någon som sett frågan "vad heter huvudstaden i Norge" och vid samtal mötts av telefonsvarare som säger "tyvärr kom du inte fram den här gången, men försök igen". Helt klart ett lotteri direkt i växeln och borde ha krav på redogörelse hur de fungerar. Detta är en teknik som används av fler än tidigare nämnda dagsutfyllnadsprogram.

Behandla lägsta-buds-auktioner som lotterier. Dessa är helt klart lotteri. Möjligheten för tillhandahållaren att i efterhand rigga lotteriet är uppenbara. Om det förekommer fusk så förvånar det inte mig.

Nu låter jag som en gnällig förbudare. Köp inte lotterna eller ring inte tänker en del. Det gör jag inte heller (utom i de fallen jag uppenbarligen överbevisas). Däremot så är jag övertygad om att det är folk med sämre ekonomi som främst blir blåsta av lurendrejare. Deras möjlighet till bättre liv genom lotterivinst ökar enligt mig med mina tankar.

Tänker jag fel och tråkigt?

1 kommentar:

  1. Vad säger ni? Håller ni med? Jag är själv ingen supervarm anhängare av att avreglera spelmonopolet. Det är inte så att jag motsätter mig det. Man kommer inte ifrån att det är hyckleri att staten av inkomstskäl vill behålla monopolet. Men av alla frihetsreformer som behövs i denna värld så känns inte just denna som den allra mest angelägna. Så resonerar jag...

    SvaraRadera