måndag 21 september 2009

En Anka - om etos, patos och logos

Anna Anka har ruskat om i jämställdhetsdebatten, har du undgått Ankan, se nedan och bilda dig en egen uppfattning. Artikeln på Newsmill hade redaktörerna tyvärr spökskrivit åt henne.




I veckans nummer av tidningen NU 38/09 skriver Essam El-Naggar och Leif Andersson en replik till min text om att hålla huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena som var införd i nummer 36/09 av NU. I min text framhöll jag vikten av att vara vänlig, att det är viktigt att behandla sina medmänniskor som man själv vill bli behandlad. Detta i ljuset av att Roland Utbult inte tyckte att Folkpartiet Uddevalla/Bohuslän levde upp till hans personliga övertygelser och därför bytte till Kristdemokraterna.

Under Folkpartiets ledarutbildning talade vi om etos, patos och logos som retoriska grepp. Folkpartister är generellt bra på etos och logos men rätt usla på patos. Patos fattas hos många politiker och bidrar till att jag som väljare och person ofta känner att politiska budskap inte bottnar. Vi vill ju ha äkthet, inte bandspelar-politiker. Gillar man förinspelade budskap och brist på kritiskt tänkande tror jag man känner sig mer hemma i den här politiska färgen.

Mitt statsvetenskapliga EU-hjärta klappar även varmt för så simpla saker som spelteori. I ett klassiskt PD-spel så vinner båda parter på att man samverkar och håller varandra informerade, principen gäller även i politiken. Det håller inte med stuprörstänkande idag, vi måste samarbeta över partigränserna. Det är ett år kvar till riksdagsvalet 2010 då fp och alliansen måste visa vad vi går för. Hoppas för El Naggar och Andersson i Uddevalla att de kan svälja förtreten innan dess och få till ett gediget allianssamarbete. What goes around comes around.. (Youtube släpper inte embed-kod till det här klippet så du får klicka för att höra Karma Police.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar